Luka Ilić "Oriovčanin" |
Godine 1843. zaređen je za svećenika, a kapelanovao je u slavonskim župama (Ruševo, Velika, Lipovljani, Gaj i Bebrina). Imenovan je 1852. godine vojnim svećenikom a boravio je na ratištima s gradiškom graničarskom pukovnijom. Jedno vrijeme obavljao je vjeroučiteljsku službu u vojnom zavodu Pančevo. U Zadru je 1869. godine umirovljen. primivši odličje za časnog predsjednika Čanadskog kaptola i Zadarske nadbiskupije. Nakon umirovljenja bio je župnik u Mačkovcu, a od 1872. godine u Novskoj. Osim svećeničkog poziva bavio se i poviješću, etnografijom, arheologijom i numizmatikom. Nakon njegove smrti zagrebačski časopis Vienac, kojem je glavni urednik bio August Šenoa, upozorio je hrvatsku vladu da otkupi Ilićevu bogatu numizmatičku zbirku. U zbirci su se našla 3.333 komada kovanog novca i 44 banknote.
Umro je 1878. godine., a pokopan je na mjesnom groblju u Novskoj.
Porod
Majka je priroda
neopisivim izobiljem svojih božanskih darova ovaj svjet nakitila i naresila, ali
za koga? Za ono samo umotvorno razumom nadareno i na sliku i priliku
Stvoritelja svoga božanskoga urešeno stvorenje koje mi čovjekom zovemo. Ostala
su sva stvorenja njemu samo za porabu od vjekovječne providnosti postavljena.
Tako čovjek kada se rodi postane baštinik svih ovih dobara i počinje prvi dio
života. Međutim da ne bude sam, jer je čovjeku društvenost prirođena, dobio je
od nedokučivog Boga drugaricu koja mu sve tuge i žalosti, radosti i veselja tare
i poslove uzajamno pomaže nositi. Što čini drugi dio ljudskoga života. Na kraju
dođe nemila smrt sa britkom svojom kosom. Tri su, dakle, dijela u ljudskom životu, naime
“porod”, “ženidba” i “smrt”
Porodi
Slavonkinja
kao i druge slavenske žene do onog trenutka kada se treba poroditi ide na svaki i najteži posao. Ne usteže
se od ničega, hoda, radi, pije i jede toliko da se od ostalih u ničemu ne
razlikuje, tako da strancima služi na divljenje se svojom jakom naravi.
Ponekada se dogodi da nevino djetešce ugleda prvu svjetlost ovog svjeta na
njivi kod žetve ili kod kopanja i drugih poslova bez da bi se tomu tko i čudio.
No ovo su izvanredni primjeri. Da vidimo dakle što se obično događa.
Čim trudnica
osjeti da se približava vrijeme rađanja, kaže to svojoj svekrvi ili ako nje nema,
nekoj drugoj ženi u kući. Ova trči po babicu ako je ima u mjestu, a ako je nema
potraži koju vještu ženu da bude s porodiljom. Čim se dijete rodi babica ga
okupa i povije u nove u tu svrhu priređene pelenice, dok tkogod iz kuće ode po
kuma ili kumu.
U Slavoniji
je obično vjenčani kum i kod krštenja djece. Djete se čim dođe kum postavi na
jastuk, negdje ga stave i u korpu, posebno ako idu iz drugog sela u župsku crkvu.
Pokrije se lijepom maramom ili priveže vrpcom.
Domaće čeljade, večinom mlada djevojka, nosi dijetešce ili na glavi. Ako je iz
daljega onda se voze s tim da kum ili kuma ide s njom. Međutim, prije nego
krenu od ķuće u njekim mestima babe imaju običaj staviti uz dijete malo soli i
kruha. Prvo znači bogastvo drugo obilnost . U đakovštini je običaj ženskom
detetu prevući malo kudelje preko usta da bi bila dobra prelja.
Dok se djete
s krštenja s kumom ne vrati, dotad babica obitelj u krevet postavi. Oko Velike u
požeštini zimi kad se ne može zbog ciče zime u kiljeru (kućaru) prebivati, onda joj u sobi naprave krevet sa plahtama u
obliku šatora. To je iz toga razloga, jer ni kod Slavonaca kao i kod drugih nije
nepristojno da muško dođe gdje se leži u babinjama. Negdje se ipak običava da
otac djeteta dolazi i to barem jednom da vidi svoje djete.
Kada se dijete
donese sa krštenja kuma ga mora nositi natrag (ne kum), koja izruči ocu s darom
najčešće u novcu. Da si mlado kumče ako je muško “kupi lulu” ili ako je žensko kupi
“kupi maramicu ili preslicu”. Otac ga poljubi, a u nekim mestima i svi kućani,
zatim ga skupa s darom materi izruče da sisa. U Gorjanskoj je župi običaj da
mati neda djetetu sisati dok ga ne donesu sa krštenja. Kažu da je uzrok tome
što je grijeh djetetu prije jesti dati nego se krsti. Vjerojatno zato što se
većinom i drugi Sakramenti na tašte primaju. Međutim ovo može škoditi djetetu, osobito
ako se rodi noću, pa se mora čekati do dana sa krštenjem ili ako je župna crkva
daleko. Kumu se da ručak ili užina. Sa njim blaguje babica, gazda kuće i otac.
No ako je prvo ili drugo djete tako se obično otac sakrije i tako dugo se
skriva dok ga onaj stid projde. U ovom slučaju kum dade svoje kumče baki ili djedu
koji ga njeguju i s njim se zabavljaju. Kroz cijelih osam dana, to jest do nedjelje
donose susjede i rođakinje male babinje obitelji. Ove sastoje od cicvare,
kolača, pite, kajgane i td. Ovim se prinosima hrani obiteljm, babica i kućanska
djeca kroz cijelo to vrijeme. Međutim i gazdarica mora svaku susjedu i priju
koja donese babinje nečime ponuditi. To je kako narodna poslovica veli; šilo za ognjilo. Slijedeće nedjelje ili
ako u osmi ili deveti dan dođe kakav zapovjedani svetac održavaju se velike babinje.
Na ove dolazi kum i kuma, sestre, rodjakinje i priateljice. Njima je opet ona
dužna babinje nositi kada rode. Dakle opet šilo
za ognjilo. U ostalom nikada rođaka ne dođe sama, nego uvjek sobom povede
jednu ženu sa djetetom iz kuće. Ako idu u drugo selo na babinje tako imaju i
kočijaša koji se brine za kola i konje. Gazda mora pripraviti obilan ručak za
goste. Ali ne dođu ni rodjakinje prazne, nego ponesu poklone, to jest pogaču,
veliki kruh,pitu i kolače. Ponesu i čitav objed od čorbe počevši pa do pečenke
koja je većinom živa i sastoji iz patke, pijetla ili kokoši. Zatim tikvicu rakije
i čuturu vina. Kumina se čast nosi nakon ručka, na stol pred goste. Gosti kada
dođu, predaju poklon reduši, pa idu obilaziti obitelj.
Za vrijeme
ručka, svi se gosti pozovu k stolu. Kum i kuma zauzimaju prvo mjesto, a ostali sjednu
kako hoće. Nakon ručka donese babica malo kumče škarama i predaje kumu (ako je
muško) ili kumi (ako je žensko) da mu odeže malo kose sa glave. Jedni tumače da
je zato da ne pati od glavobolje, drugi kažu da bude pametno, a treći i ne znaju
zašto to čine, osim da se običaj ne ukine. Ovom prilikom pošalje obitelj kumu
ručnik, a kumi oplećak (gornji dio ženske rubine) govoreći ako je muško na primjer
ovako; Ovo šalje mladi kumić svojemu ku
mu i kumi neka se u njeg neuzdaju jer on nezna presti ni iglicom vesti nego
neka kuma rani neg sunce ograni, ako li je žensko onda ovako kaže Ovo je mlada kuma svojemu kumu i kumi otkala
i da nije slaba i nejaka i više bi im naprela ali ipak neka se kuma u nju nego
nek vretenom zverče a nehrče. Za ovaj dar dobije kumče novčano uzdarje od
kuma i kume Njihov primjer slijde i drugi gosti s tim da po mogućnosti da na za
to namijenjen tanjur stave nešto navca. Babica se sa novčanim uzdarjem vrati s kumčetom
k porodici i oboje joj ih izruči. Za babicom dođe baba obučena kao maškare,
obično reduša sa varnjačom u koju joj svaki gost mora dati barem krajcar. Dobijene
novce kuharice dijele.
Babinje su
upravo ženska čast na koju osim kuma i ako je tko iz drugog sela kao kočijaš
nitko od mužkih ne dolazi. Ovdje žene svoje pričaju o predivu, tkanju it d.
Običaj je da ako dođe koji čovek iz susjedstva dok su još gosti skupa, uzmu mu
kapu koju mu je vrate dok ju ne otkupi. Novci pripadnu kumčetu. U ostalom tko
dođe dobro je došao, svakoga podvore s jelom i pilom do volje. Za ovakove sastanke
znaju osobito prosjaci, pa ih marljivo obilaze jer ih ondje obilnije nego inače
darivaju.
Ova
čast obično traje do zalaska sunca ali ako bude ljudi osobito ako se susjedi
skupe oni do ostanu do kasnu u noć jer onda počinje pravo veselje. Siromašniji obavljaju
babinje s manjim troškom a neki ih i ne slave, ali takvih je jako malo. U
ostalom dobro bi bilo da se održavaju s manjim troškom. Poznato je da na takav
dan ako je i malo veća obitelj vol, bravac ili krava strada. nespominjući
ostale troškove. Ali što dikla navikla
Što
se tiče krštenih imena, većinom je kumovo, ako je dijete muško, ili ako je
žensko onda dobija kumino ime. Ako nije tako, onda djedovo ili kakvo drugo među
rodbinom. Tako se vidi da Slavonac ne pazi puno na kalendar. Neki običavaju djetetu
dati ime one osobe koja je zadnja umrla u kući ili se udala. Drugi opet ako jim
djeca umiru daju očevo ili majčino ime ili ako je muško Stanko, a ako je žensko
Stana, da stane smrt i da ih ne mori. Ili Živko (Vitalis) da djete živi. Drugi
opet traže kakvo ružno ime tobož da se od njega smrt uplaši i neumori ga.
Istina
da se Slavonci kako sam već spomenuo ne drže kalendara ali to u onomu smislu ne
velim nego da Slavonac ne daje djetetu ime onog svetca čiji je onaj dan kad se
krsti, već ono koje mu se bolje dopada.
Obitelj
ostane puni šest tjedana u babinjama. Međutim ako je malo svjeta u kući,
rodilja ide prije na posao, samo ne u crkvu ni k mužu u krevet, dok neide u crkvu
na uvod. Na mjestima gdje su žene same, kao u Osjeku idu i posle četiri ili pet
dana na uvod, jer ne smiju kuhati i hodati po sokaku i pričati sa susjedima. Uopće
obitelj ne smije nikuda ići izvan dvorišta, dok ne ide na uvod.
Okolo
djece običavaju babe u mnogo vraćati i bajati dok ne odrastu. Tako na primjer
kada djetetu ispade prvi zub običavaju ga u staru vrbu zavrtati i odozgor začepiti
dervetom. To zato rade da djete ne trpi zubobolje. Drugdje opet kada ispadne zub
pošalju djete s njim na tavan da ga baci i kaže “Miš miš evo tebi zub kosteni a ti meni daj gvozdeni!” Čim ove reči
kaže, mora pljunuti. To se radi da ne
zafali ni jedan zub.
Nema komentara:
Objavi komentar