POPIS
SLAVONSKIH ŽUPA I ŠKOLA
PEČUŠKE BISKUPIJE
GODINE 1766
Stjepan Sršan
Diacovensia
1/1993
- ulomci -
U biskupijskom arhivu u Pečuhu čuva se spis pod naslovom 'Conscriptio districtus Sclavonicalis Quinque-Ecclesiensis anni 1766. Spis je lijepo ispisan latinskim jezikom na deset požutjelih listova formata A4, signiran br. 128/1776 .Budući da nam taj spis daje osnovne podatke o župama i mjestima u istočnoj Hrvatskoj koje su do kraja 18. stoljeda bile pod pečuškom biskupijom i jer prikazuje tadašnje stanje župa i škola, zaslužuje da se objavi kao građa.
Pedučku je biskupiju godine 1009. osnovao ugarski kralj sv. Stjepan, kako se navodi u šematizmima same biskpije. Njezine granice na jugu nisu bile stalne, no dosta vremena dopirale su do obale Save, dok je istočna granica bila rijeka Dunav, a na zapadu je u pojedinim vremenima dopirala dak do rijeke Orljave. Zbog svojih granica pedučka je biskupija do početka 18. stoljeća vodila više rasprava s bosanskom, zagrebačkom, srijemskom i kaločkom biskupijom. U 14. stoljedu stabilizirale su se njezine granice na području županija Tolne, Baranje, Požege i Vukovo, odnosno,kada su godine 1745. uspostavljene Virovitička, Požeška i Srijemska županija, i na području Srijemske te dijelu Virovitičke županije.
Za vrijeme osmanlijske vlasti pečuška rezidencija kao i kaptol su iselili iz Pečuha te su bili izvan granica svoje biskupije. Za toje vrijeme zagrebačka biskupija djelovala na području Požeške županije, dok su iz Bosne, u prvom redu tamo gdje su se naselili Hrvati sve do Budima, djelovali franjevci iz provincije Bosne Srebrne, odnosno kasnije provincije sv. Ivana Kapistranskoga.
Nakon odlaska osmanlijske vlasti potkraj 17. stoljeća opet se bude rasprave oko granica biskupije. Te je rasprave car Karlo VI. godine 1720. riješio tako da je požeški kraj pripao zagrebačkoj biskupiji, dok je veliki dio podrudja u istočnoj Slavoniji i dalje ostao pod upravom pečuške biskupije. Sve do 1770. godine pečuška je biskupija držala župe u Slavoniji: Vukovar, Jankovci, Sotin, Nuštar, Lovas, Šarengrad, Tovarnik i Kukujevce, zatim na podrudju tadašnje Vojne Krajine: Vinkovce, Ivankovo, Cernu, Županju, Drenovce, Otok, Morović, Nijemce, Radinovce s dosta brojnim filijalama. No 1770. navedene su gornje župe pripale bosanskoj ili đakovačko-srijemskoj biskupiji. Ipak su i dalje pod pedučkom biskupijom ostale župe u Valpovačkom i Donjomiholjačkom kotaru te one na podrudju općine Beli Manastir u južnoj Baranji sve do godine 1918. Stoga je razumljivo Sto se veliki dio arhivskih dokumenata i povijesnih izvora za područje izmedu Drave i Save nalazi u Pečuhu. To se odnosi na sve one poslove i aktivnosti koje je nekada obavljala Crkva, kao što su vjerski i duhovni život, školstvo, prosvjeta, dobrim dijelom kultura, objekti, običaji, ekonomska pitanja, od desetine, to jest sjetva i žetva te prinosi žitarica, stoke, vinograda do svega ostaloga što se ticalo uzdržavanja klera i učitelja.S druge pak strane,ova su područja dosta siromašna povijesnim izvorima, jer su dijelom propali, a dijelom dislocirani širom Europe, odakle su dolazili tadašnji feudalci, generali i drugi svjetovni i duhovni gospodari ovog područja.
Škole na području bivše Austro-Ugarske Monarhije, pa tako i u istočnoj Hrvatskoj nakon odlaska Turaka potkraj 17. stoljeća, bile su vjerske ili u rukama Crkve. To znači da su ih otvarale, uzdržavale i vodile pojedine vjerske zajednice koje su imale svoju organizaciju na tim područjima i svoje vjernike u dotičnim mjestima.
Drugo razdoblje u povijesti školstva počinje prvim državnim školskim reformama godine 1774. i 1777. Tada, naime, počinje process unifikacije škola s obzirom na program, osnivanje i uzdržavanje škola koje će pohadati djeca bez obzira na spol, nacionalnost i vjeroispovijest. No još će dugo postojati i posebne konfesionalne škole s pravom javnosti, premda se išlo za jedinstvenim školama u državi. Za prvo razdoblje školstv,a to jest kada su škole bile gotovo isključivo u crkvenim rukama, karakteristično je da su one bile plod aktivnosti Crkve i njezinih službenika,bez redovitih cjelovitih programa, stalnih sredstava, bez obveznog polaženja djece u školu i slično. Naime, do kraja 18. stoljeća ni zemljišni gospodar (i plemstvo), ni država pa ni sami seljaci nisu mnogo marili za školu. One su smatrane gubitkom vremena, čak štetne za privredivanje i postojeći poredak. I polazak djece u školu bio je prije svega ograničen na zimske mjesece, kada se nisu obavljali sezonski poslovi u polju ili ispaša stoke.
U tim, prvim pučkim školama, više tečajevima, djeca su učila poznavanje slova, njihovo spajanje u slogove i sricanje riječi te spajanje riječi u rečenice. Tek kada su naučili čitati, prešli su na pisanje, ako je za to ostalo vremena, mehanički prepisujući tekstove molitava. Poslije bi još nesto učili računati, vjeronauk po sustavu 'pitanje-odgovor",bez razumijevanja uzročno-posljedične veze i time bi završlavala pučka škola u 18. stoljeću. Većina djece nije niti stigla svladati pisanje, dok bi čitanje mnogi uskoro zaboravili. I broj polaznika škole bio je na dobrovoljnoj osnovi, više na entuzijazmu učitelja-župnika, negoli na zakonskoj ili vlastitoj potrebi.
Ipak treba odati priznanje i takvoj školi jer je to bio početnički rad uz brojne probleme s kojima se susretala Crkva i njezini službenici, tako da su prvi tragovi pismenosti i knjige zapravo i vezani za Crkvu i kler.
ŽUPE I ŠKOLE
I.
Slavonski okrug u Provincijalu Srijemske Zupanije godine 1766.
1. Župa
Tovarnik.
(Škola u Ilači je osnovana 1758. godine - napomena Pavo Posavac)
2. Župa
Jankovci.
3. Župa
Kukujevci.
4. Župa
Lovas.
5. Župa Nuštar.
6. Župa
Šarengrad.
Nema filijala. Broj je
katolika 615. Upravitelj župe je franjevac Franjo Rogošić iz Kapistranske provincije.
Njegov prihod prema popisu 1755. godine godišnje iznosi oko 123 forinte i 37
novčića. Patronatsko pravo ima grof ab Eltz, zemaljski gospodar mjesta.U župi
postoji učitelj koji za uzdržavanje od vlastelina dobiva 30 forinti, a drugih
30 prima od općine Šarengrad . Šarengradska je crkva sagrađena od čvrsta materijala
i u dobrom je stanju, snabdjeven potrebnim inventarom. Osim male milostinje,
crkva nema drugih prihoda.
7. Župa
Sotin.
Sotinska župa ima filijale Tompojevce, udaljene sat i pot hoda i Berak udaljen dva sata hoda od matice. Broj je katolika 1400. Mjesni je župnik Andrija Jakovac s jednim kapelanom. Sav njegov godišnji prihod, prema popisu iz 1755, iznosi oko 236 forinti 66 novčića. Patron je grof ab Eltz, zemaljski gospodar mjesta. Madarsko-hrvatsko-njemački učitelj prima od siromašnog župnika hranu,a od siromašne crkve odijelo, sve zbog velikog siromaštva župljana. Sotinska je crkva prostrana i sagrađena od čvrsta materijala, pokrivena crijepom te se polako prinosima vjernika dovodi kraju, čemu je mnogo pridonio i vlastelin. Obje su filijalne crkve sagrađene od drveta na trošak puka, a sada su u osrednjem stanju.
8. Župa
Tordinci.
9. Župa Vukovar.
…
III.
Slavonski okrug u području Vojne krajine
18. Župa
Cerna.
19. Župa
Drenovci.
20. Župa
Ivankovo.
21. Župa
Morović.
Za uzdržavanje prima 15 forinti. Morovička se crkva nalazi
izvan grada, doduše ozidana, ali dosta slabo pokrivena šindrom, s ozidanim
tornjem čiji su zidovi u temelju iznutra toliko ruševni da, ako se hitno ne
poprave, postoji opasnost da se potpuno sruši. Kapela u mjestu opskrbljena je
skromnim inventarom. Filijalne su crkve gradene od drveta, stare i u cjelosti
već ruševne i vrlo skromno opskrbljene inventarom.
22. Župa
Nijemci.
Nijemci imaju filijale Komletince udaljene 45 minuta i Novo Selo udaljeno od matice sat hoda, nadalje Deletovce 45 minuta, Orolik sat, Podgrade 30 minuta i Apševce 45 minuta hoda.Broj je katolika u župi 2596. Upravitelj je župe Franjo Franjković s jednim kapelanom. Njegov godišnji prihod, prema popisu iz godine 1755, iznosi oko 372 forinte i 33 novčića. Patronsko pravo vrši Njegovo Carsko Veličanstvo. Uditelj je Jeronim Torpović koji od Zupljana prima oko 40 forinti godišnje. Crkva u Nijemcima zidana je od čvrsta materijala te zaslužuje da se nazove majka crkava u brodskoj pukovniji. Ipak treba popraviti krov, toranj, pod i pobodne oltare, što će se sve moči udiniti s pomoću crkvene milostinje. Ima dva zvonika i donekle je opskrbljena inventarom. Filijalne su crkve od drveta, u dobrom stanju i s dovoljnim inventarom, osim Orolika, gdje je crkva u vrlo lošemu stanju i nije opskrbljena inventarom pa ako je vidi carsko veličanstvo, prigovorit će. Apševci nemaju ni crkve ni zvona.
23. Župa
Otok.
24. Župa
Rača.
Rača nema filijala. U župi živi 31 katolik, osim vojnika koji
se nalaze u utvrdi. Upravitelj je župe pater Benedikt Slunjski, franjevac iz
Kapistranske provincije. Patron je Njegovo Carsko Veličanstvo. Rača nema
učitelja.U Rači ne postoji crkva, već samo kapela, opskrbljena jadnim
inventarom. Ima donekle dobar zvonik.
25. Župa
Vinkovci.
26. Župa
Županja.
Županja, ima filijale Bošnjaci,udaljeni pola sata i Štitar udaljen također pola sata hoda od matice. Katolika ie 2786. Upravitetj je župe Antun Šarić s jednim kapelanom. Njegov je godišnji prihod, na osnovi popisa iz 1755., oko 331 forintu i 1/3 novčića. Patron je Njegovo Carsko Veličanstvo. Županjska je crkva sva od drveta i premalena za broj pučanstva. Ima jedno zvono. I filijala Bošnjaci ima crkvu od drveta, sada još donekle čvrstu, dva zvona i dostatni inventar. U Štitaru je također crkva od drveta, ali već ruševna, s jednim zvonom i nužnim inventarom koji pribavlja puk prema svojim mogućnostima.
Nema komentara:
Objavi komentar