Ovako se opisuje prikaz Ilačke Gospe koju je vidio Đuka
Ambrušević:
Đuka je
tada navršio 21. godinu i bio je još neoženjen. U snu mu se prikazala draga
Gospa sa bijelom krunom na glavi, držeći dijete Isusa na lijevoj ruci. Gospa je
bila obučena u modro i bijelo odijelo i strogo mu je naredila, da on mora
ograditi pronađeni izvor, jer je to njezin izvor, pa marva ne smije k tome
izvoru prilaziti.
Evo što o slici piše Pavao Matijević 1922. godine:
Još teža je bila bol bogatoga vukovarskoga lončara
Jugurčića. I njega su oči boljele, ali već mnogo godina. On nije štedio svoj
imetak, samo da mu se povrati zdravlje, ali nigdje zdravlja nije našao, dokle
god se nije zavjetovao Ilačkoj Gospi i dok se nije počeo liječiti njezinom
čudotvornom vodicom. U kratko vrijeme povratio mu se tada vid i zdravlje očiju.
---
Za glavni oltar pobrinuo se već spomenuti lončar
Jugurčić, koji je ovdje zdravlje očiju zadobio, pa je u zahvalu Gospi Pomoćnici
nabavio za glavni oltar lijepu sliku Blažene Djevice Marije, koja i danas diči
crkvu, - samo je šteta, što dijete Isus nije Gospi na lijevoj ruci, kako se ona
u svim viđenjima ukazivala.
Ovo je dio rada Zvonka Makovića o slici, pod nazivom:
Prostor i vrijeme jedne slike: Mariahilf
originalna slika Lucasa Cranacha Starijega u katedrali u Innsbrucku .
Slika Marije Pomoćnice, slika je koju je početkom 16. stoljeća, vjerojatno nakon 1514. godine, naslikao Lucas Cranach Stariji (Kronach, Oberfranken, 1472. – Weimar, 16. listopada 1553.).
Slika Marije Pomoćnice, slika je koju je početkom 16. stoljeća, vjerojatno nakon 1514. godine, naslikao Lucas Cranach Stariji (Kronach, Oberfranken, 1472. – Weimar, 16. listopada 1553.).
Cranach St. naslikao je
mnogo slika Bogorodice s Isusom u naručju, međutim niti jedna od njih nije
doživjela slavu kao ova, koju će se tijekom nekoliko stoljeća pamtiti pod
imenom Marije Pomoćnice, odnosno Maria Hilf, Mariahilf ili Maria Auxiliatrix
odnosno Madonna Auxiliatrix.
Razloga za tu slavu je više, a najočitiji leži u činjenici
brojnih kopija Cranachova originala koje su se od 1622. godine naovamo umnažale
u tisućama primjeraka i zahvaćale široko prostranstvo od Južne Njemačke, Austrije,
Češke, Slovačke, Mađarske, Slovenije, pa sve do Italije, Francuske i Belgije.
To je širenje kulta Marije Pomoćnice zahvatilo, dakako, i naše krajeve, osobito
tijekom 18. stoljeća, pa se kopije različitih dimenzija i vrijednosti nalaze u
mnogim crkvama i svetištima. Štoviše, nazočnost ovih slika na našem području
ima osobito, ne samo kulturološko, nego i političko značenje: kopije Cranachova
dalekoga izvora označavaju na ovim južnim dijelovima Srednje Europe granicu dva
svijeta, dva velika carstva: austrougarskoga i otomanskoga. Tijekom 18.
stoljeća, dakle nakon oslobođenja južnih austrijskih zemalja od Turaka,
najintenzivnije su se ovdje širile kopije Cranachove slike. To nije nimalo
slučajno, budući je kult Marije Pomoćnice dobio osobito značenje nakon događaja
vezanih za bitku kod Beča 12. rujna 1683. godine, kada je osmanska vojska s
Kara Mustafom na čelu doživjela poraz, definitivno se odrekla pretenzija nad
Srednjom Europom i Bečom kao njezinim središtem, dok je Kara Mustafa dva
mjeseca kasnije, točnije 25. prosinca 1683. godine u Beogradu zadavljen
svilenim šalom, a odrubljena mu glava odnesena velikom veziru u Carigrad.
Od
početka 18. stoljeća stižu i u Hrvatsku brojne kopije prikaza Marije Pomoćnice,
a nalazimo ih po crkvama na čitavom području, pa tako u Generalskom Stolu, u
Sv. Petru na Mrežnici, u Zagrebu, Varaždinu, Čakovcu, Virovitici, Slavonskom
Brodu, Osijeku, Sotinu, Bapskoj, Ilači i mnogim drugim mjestima.
Neznani slikar, Bogorodica s Djetetom, 19. st.,tempera na staklu,
26 x 18 cm, Zagreb, Etnografski muzej
26 x 18 cm, Zagreb, Etnografski muzej
O prisutnosti, pa i popularnosti kopija Cranachove slike u Hrvatskoj, pa i šire, u našoj se stručnoj literaturi dosta pisalo. Tu se mahom pozivalo na jedan izvor kopiranja i širenja Cranachove slike. Onaj vezan za Innsbruck, gdje je originalna slika donesena 1625. godine, a 1650. godine smještena na glavni oltar katedralne crkve sv. Jakova (Dom zu St. Jakob). Postoji i drugi izvor odakle su se distribuirale kopije ove slike te širio kult Marije Pomoćnice, a s našim je krajevima bio izravniji.
Passau dobiva osobito na važnosti s događajima vezanim za razbijanje opsade Beča 1683. godine, kada se Mariju Pomoćnicu
počinje častiti i kao zaštitnicu od Osmanlija što je, dakako, za osjetljiva i
trusna područja južnih i istočnih provincija Habsburškoga carstva bilo iznimno
važno.
slika lijevo: kopija slike Lucasa Cranacha Starijega iz Passau-a
Narativni siže ove slike mnogo je stariji i predstavlja nešto slobodniju verziju bizantske ikone koja odgovara tipu Bogorodice Umilne (grč. Glykophilousa, odnosno Eleousa).
Vjerojatno najudaljenija svetišta u kojima se štuje Marija Pomoćnica ovu će sliku usvojiti na taj način da će je zvati svojim imenom, imenom mjesta: kopije dalekoga Cranachova izvornika koje se nalaze u malim srijemskim selima Ilača, Bapska ili Sotin, te ona nešto kvalitetnije izrade koju su isusovci donijeli u Beograd gdje su na Dorćolu 1732. godine sagradili crkvu i posvetili je Mariji Pomoćnici, nakon što su se Osmanlije 1717. godine morali povući iz grada, dobivaju imena ne po Passauu, još manje Innsbrucku, nego po mjestima u kojima su našle svoje mjesto.
Sotin
Velika rasprostranjenost tih kopija upravo u panonskim prostorima, ali i u vremenima kada su značenja Cranachove slike izmijenjena, može se naći u naoko neobičnim situacijama. U poznatom filmu Aleksandra Petrovića »Sakupljači perja« (1966.) naći će se na jednom mjestu i kopija Marije Pomoćnice. U sceni u kojoj iz grada dolaze sakupljači starina, u pretrpanoj kućici ciganskoga naselja, smještena je na zidu i jedna kopija poznate Cranachove slike. Štoviše, ukrašena ručnicima i postavljena na počasno mjesto, ona u ovom bizarnom okruženju funkcionira kao obiteljska ikona.
scena
iz filma "Sakupljači perja" sa Gospinom slikom
Najveći zagovornici kulta
Marije Pomoćnice od samih početaka njezina čašćenja, a to su bili kapucini,
definirali su zaštitničke moći svete slike u tri glavna segmenta: zaštiti od osmanske
opasnosti, zaštiti od nepogoda pri plovidbi brodovima, osobito Dunavom, te
zaštiti od kuge. Međutim, Mariji je još znatno ranije bio namijenjen status
zaštitnice od Turaka. U bitci kod Lepanta 1571. godine, u kojoj je Sveta liga potukla
tursku flotu, pobjednici su nosili zastave na kojima je pisalo Sancta Maria
succurre miseris, a papa Pio V. unio je zaziv »Marijo, pomoćnice kršćana« u
litanije poznate kao Lauretanske.
bitka kod Lepanta 1571. godine
Iz Passaua se, zapravo, počela razvijati
razgranata i sveobuhvatna povijest Cranachove slike, a ishodište joj je u onoj
kopiji nastaloj 1622. godine. Godine 1660. nastaje jedna kopija Marije
Pomoćnice prema predlošku kopije iz Passaua, većih dimenzija i od originala iz
Innsbrucka i od prve kopije, a nju će car Leopold I. postaviti dvadesetak
godina kasnije u baroknu crkvu u Beču građenu između 1686. i 1689. godine i
posvećenu upravo Mariji Pomoćnici, smještenoj u gradskoj četvrti koja također
nosi ime Marije Pomoćnice, Mariahilf. I slika, i crkva, i gradska četvrt znak
su zahvale za dobivenu bitku kod Beča 12. rujna 1683. godine, kada se
prijestolnica zauvijek oslobodila osmanske opasnosti, a koja je, po vjerovanju
i uvjeravanju, postignuta upravo zahvaljujući Mariji Pomoćnici. O carevom
dubokom čašćenju čudotvorne slike, ali i njezina svetišta u Passauu, govori
činjenica da će on 1676. godine sklopiti svoj treći brak s Eleonorom Magdalenom
von Pfalz-Neuburg baš ovdje, a cijela carska obitelj tu će u molitvi pred prvom
kopijom provesti vrijeme turske opsade Beča 1683. godine. Kada se nakon izgona
Turaka Leopold I. iz Passaua vratio u prijestolnicu, vjera u čudotvornu moć
Cranachove kopije bila je još znatno veća. Vjerojatno jedna od najvažnijih
osoba vezanih za rat s Osmanlijama i obranu Beča 1683. godine, kapucin i papin
izaslanik Marco d’Aviano (Aviano 1631. – Beč 1699.), koji je bio i glavni
logističar toga rata, razumio je moć kulta Marije Pomoćnice i iz vrlo
praktičnih pobuda. Propagirao ga je, a vojsci naredio da im bojni poklič bude
»Maria Hilf !«, zbog čega su prosvjedovali saški protestantski knezovi
zatraživši da se kliče i Kristu, pa je dio vojske klicao »Jesus und Maria Hilf
!« S druge strane, u Bavarskoj je kult Marije Pomoćnice bio iznimno snažan,
pogotovo otkako je u Peterskirche u Münchenu 1653. godine stigla jedna kopija
slike iz Passaua, pa joj se sam bavarski knez tijekom bitke pred Bečom 1683.
godine u molitvi obraćao, dok su građani Münchena u svojem gradu organizirali
molitve Mariji Pomoćnici za sretan povratak kneza i njegove vojske. Štoviše,
nakon ishoda bitke i intervencije Jana III. Sobieskoga u poslijepodnevnim satima
toga 12. rujna 1683. godine, predgrađe Beča Kahlenberg bilo je ispunjeno
dubokom zahvalnošću Mariji Pomoćnici. Deseci tisuća preživjelih kršćanskih
vojnika klicalo je Mariji i zahvaljivalo za sretan ishod bitke. Njezin kult će
odonda poprimiti ogromne razmjere ne samo širom Srednje Europe, nego i
kršćanskoga svijeta uopće. Slika Marije Pomoćnice postala je tako najsažetiji znak
kršćanskoga zajedništva suprotstavljenoga islamskome svijetu.
Paulus Antonius Senser, Marija Pomoćnica ulje na platnu, 178,5 x 98,5 cm, Osijek, župna crkva sv. Mihovila
Nema komentara:
Objavi komentar